lördag 21 april 2012

Jag har svårt att få till framförgåendet på min tik Bia inför tjänstehunds/patrullhunds provet. Jag fick tips om "skåpet", bollar på pinnar och nu två godisskålar. Det som fungerar bäst hittills är godisskålarna.
Det innebär att två godisskålar placeras ca 15-20 meter från varandra. Jag går ut från mitten mellan godisskålarna mot ena hållet. Hon får stanna ett par meter från godisskålen och jag går sakta fram till godisskålen och ger henne en bit. sedan vänder vi om och tar nästa godisskål. Hon går ut på framförgående men kastar sig inte fram och drar inte. Hon står kvar när jag säger till henne men hon har fokus på godisskålarna.
Nu skall jag köra detta max 10 gånger innan godisskålarna hamnar i fickan, men stäckan blir kvar.
Nu håller jag tummarna på att detta kommer att befästas.

Jag prövade samma sak med gamlingen Uffe och han fattade direkt efter en gång. Sedan var det tråkigt och hans energi avtog. När vi sedan körde lite linförighet kom energin tillbaka i honom.

I morgon blir det tjänstehundsträning i Härnösand

10 dagar kvar till inkallning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar